Etusivu‎ > ‎Annen päiväkirja‎ > ‎

Azorit - Portugal

Perjantai 4.7.2008

Lennettiin Marin ja lasten kanssa Lissabonin kautta helteiseen Hortaan jossa Heikki odotteli kolmenviikon yksinpurjehduksen hiukan uuvuttaneena. Vene vaikuttaa mukavalta mitä siitä nyt ymmärrän. Muksut ihmettelee vuoroveden ansiosta esiin tulevia rapuja betonilaiturin seinämässä. Ruokaannokset rantabaarissa valtavia, edes Heikki ei jaksa syödä koko annosta. Lapset nukkuu meripunkissa jo aika hyvin, aikaero Suomeen on kolme tuntia.

Lauantai 5.7.2008

Mari ja muksut heräsivät aikaisin ja kiipesivät kansiluukusta ulos ettei me Heikin kanssa herätäisi. Helteinen kävelymatka supermarkettiin ostoksille jonka jälkeen Mari lähti lasten kanssa uimarannalle. Ilta kului rapuja pyydystäessä, korttia pelaillessa ja laiturille piirrettyjen "käyntikortteja" ihmetellessä. Nukkumaan jo 21.30. Hyttyset söi minut valtaville kutiseville paukamille.

Sunnuntai-Maanantai 6-7.7.2008

Kalle tuli aamu koneella Lissabonista. Koko aurinkoinen päivä kului paikkaan tutuststuessa, Koivistot kävivät uimarannalla, välillä syömässä ja taas liikenteeseen. Veneet kuljettavat turisteja katsomaan valaita ja delffiineitä monta kertaa päivässä. Laiturilla kävi jutustelemassa suomalainen reppumatkailija pariskunta, kulkevat saarelta toiselle lentäen, ovat olleet täällä ennenkin. Koivistot kiipesi korkean rinteen päälle hakemaan vesi putousta joka olikin kuivnut. Uivat rannalla valtavissa mainingeissa. Illalla pyydystivät haavilla rapuja. Minä kävin Heikin ja Kallen kanssa kaikkien purjehtioiden "mekassa" Cafe Peters soprt baarissa. Merkillinen paikka, pieni baari joka on sisältä vuorattu kaiken maailman lipuilla ja merkeillä, ihmisiä paljon joista osa ulkona tien toisella puolella olevalla "terassilla" (tuoleja ja pieniä pöytiä jalkakäytävällä).        Paikka on kuitenkin toiminut posti paikkana ennen aikaisille valtameri seilaajille. No juotiin oluet ja palattiin takaisin omalle veneelle. Illalla vielä haettiin paikallisesta nakkikioskista valtavat annokset syötävää ja istuttiin nautiskelemaan ilta-aurinkoon sataman muurille.

Tiistai 8.7.2008

Mukavan oloinen hollantilais pariskunta tuli kylkeen, Ovat olleet maailmalla jo kolme vuotta ja nyt ovat menossa myymään venettään kotiin, teräs vene ei kuulema ole etelän kosteissa oloissa mukava. Uusi vene odottaa jo ostettuna Karibialla. Heikki kun oli esitellyt itsensä tulokkaille, niin Veikka tokaisi: sorry he is Hessu! Tuo Hessu on nyt jotenkin jännä juttu.
Koivistot lähti ilta koneella Lissaboniin ja sieltä Mynchenin kautta Helsinkiin, ikävä valmiiksi molemmin puolista. Meillä alkoi kummallinen hiljaisuus.

Keskiviikko 9.7.2008 -Torstai 10.7.2008

Heikki kävi aamusta kirjaamassa meidät ulos, ystävälliset naapurit auttoivat meidät pois veneitten välistä, jonka jälkeen tankkaamaan vene. Ulos mukavasta Hortasta klo 10:30 ja minun ensimmäinen purjehdus oli valmis alkamaan. Mukavassa tuulessa alkoi Picon kiertäminen joka kesti kaikkiaan puuduttavat kahdeksan tuntia. Välillä tuuli hyytyi ja ajettiin moottorilla. Pimeä tuli kymmenen aikaan, mutta puoli kuu valaisi mukavasti. Torkuttiin aluksi kannella, mutta taka maininkien keikuttaessa venettä Heikki laittoi keula purjeen pienelle ja mentiin salonkiin torkkumaan muna kellon soittaessa 30min. välein. Aluksi Heikki tähysteli luukusta ja aamuyöstä minä. Picon valot näkyi tosi pitkälle. Illalla ennen pimeää bongasin ensimmäiset valaat, hyppäsivät korkealle ilmaan ja läiskähtivät alas aika kaukana meistä, mutta ensimmäinen havainto kuitenkin. Vene keikkui ja kolisi koko yön suoraan takaa tulevien aaltojen vuoksi ja nukkuminen aika surkeeta. Yöllä sade kuurot nosti veneen vauhdin ihan mukavaksi, yli kuuden solmun.
Aamusta purjeilla ja koneella vuorotellen tuulen mukaan, mainingit aika pitkiä, mutta vene kulkee nätisti niiden mukana. Ensimmäiset delffinit kävi pikaisesti veneen vierellä ja hävisivät pian näkyvistä. Joskus seitsemän aikaan illalla kone käyntiin ja odoteltiin horisontista esiin Sao Miguelin saarta joka alkoi erottua juuri ennen pimeää. Loppu matka olikin puuduttavan pitkä, vettä alkoi sataa ja satoi sitten aina puoli neljään saakka kunnes oltiin satamassa. Sataman edustalla oli kolme isoa soutuveneen näköistä venettä ilmeisesti pyytämässä jotain kalaa, kirkas valo jokaisessa ja useammat airot. Tulo laiturissa oli siihen aikaan aamuyöstä vastassa ystävällinen satama virkailija joka kertoi toimiston aukeavan yhdeksältä. Vastapäätä olevasta uudesta satamasta kuului siihen aikaan aamusta kunnon disco jytä, jotkut jaksaa. Väsyneinä nukkumaan muutamaksi tunniksi. Hyvin meni esimmäinen ylitys harjoitteluni.

11-14.7.2008 Ponata Delgada

Neljä päivää huilia Ponta Delgadan vierasvene satamassa. Vieressä uusi satama valtavine ravintola ja muine oheis rekvisiitoin. Ei vielä kovin montaa venettä, asiakkaat ei selvästi ole vielä löytänyt uutta satamaa. Kaupunki on ihan mukava Azorien pääkaupunki. Kolme kertaa päivässä 6-7 venettä kuljettaa ihmisiä valas safarille. Tapasimme kerran kaupungille lähtiessä suomalaisen miehen tyttärensän kanssa Helsingistä, olivat olleet safarilla.
Ensimmäisenä iltana kulki rantatietä pitkä ja värikäs karnevaali kulkue, eri maakunnista oli viljelijät esittelemässä hyvää leipäänsä ja viiniä jota jakoivat auliisti kaikille halukkaille. Laulua ja tanssia riitti moneksi tunniksi mutta me hyydyimme aika pian, vähä uninen edellinen yö alkoi tuntua ja veneelle nukkumaan.
Ruoka kauppoja harvassa, kaikki on erikois liikkeitä, yhdestä saa leipää toisesta hedelmiä ja niin edelleen. Ostettiin kuitenkin kaiken laista säilyke ja kuiva muonaa pitempää ylitystä varten.

14-24.7.2008 (matka Azoreilta Portugaliin)

Tankki ja kanisteit täyteen polttoainetta, ja vettä säiliöön ja paljon pullo vettä ja aloitimme ylityksen tarkoituksena päästä Espanjaan La Corunan satamaan. Kymmenen tuntia luovittiin ennen kuin pääsimme eroon San Miguelin saaresta. Rannat täyteen korkeilla rinteillä olevia kyliä toinen toisensa jälkeen, ihmetyttää mitä kaikki nuo asukkaat tekee elääkseen, Keli tosi kurja, tuuli kävi sieltä mihin meidän olisi pitänyt mennä. kahtena ensimmäisenä yönä laskettiin purjeet ja kone sammuksiin kun ei kerran päässyt mihinkään ja jäätiin vain ajelehtimaan ja yritettiin nukkua. Oli tosi pimeät ja pitkät yöt. Jossain vaiheessa Heikki päätti vaihtaa kurssin suoraan pohjoiseen jos sieltä löytyisi paremmat tuulet, vaan ei löytynyt sata mailia sai riittää ja suunnan vaihto. Ryskittiin vain menemään ja valuttiin kurssissa koko ajan alemmas ja oli selvää ettei päästä Espanjaan.
Kaksi viimeistä vuorokautta oli mukava sivumyötäinen tuuli eikä vene hyppinyt niin kovin. koko matkan aikana nähtiin vain viisi laivaa ja tietysti delffiinit, muuten aika yksinäistä menoa. Yöllä hyväksi osottautui kolmen tunnin vahti vuorot. 23.7 viimeinen 100 mailia rikki ja mukilliset viiniä sen kunniaksi! Viimeisenä yönä oli aika villi paikka kun jouduimme pimeässä ylittämään laivaväylän, tutkassa laivoja joka puolella enkä minä osannut sanoa mitään niitten kulku suunnasta joten Heikki joutui kurkkimaan vuroin alas tutkan näyttöä ja taas live valoja ylhäällä. Kauhia hässäkkä, onneksi selvittiin.
Voi sitä riemua kun kymmenen vuorokauden kuluttua manner alkoi näkyä ja Nazaren kaupunki Portugalissa vähän pohjoiseen Lissabonista, niin alas ajauduttiin Espanja on kaukana.
Nazaren satamassa meidät otettiin ystävällisesti vastaan. satama on aika vilkas kalasatama, paljon kalastus aluksia tulee ja menee kaiken aikaa. Vieraslaitureita on kolme. Satama konttorissa mukava nuori mies kirjasi meidät sisään ja antoi satama oppaan, kesti jonkin tovin ennen kuin ymmärsimme sen olevan suomen kielisen, mukava yllätys. Sitten pian suihkuun oli hiukan tunkkainen olo kun kymmenen päivää pesu oli tapahtunut keittiön altaan päällä vaikeassa asennossa pekällä hampaitten ja kasvojen pesulla. Syöminenkin oli vähän sitä sun tätä, juuri ja juuri saatiin silloin tällöin vettä keittettyä. Korppuja ja purkista suoraan jotain pataa. Meiltähän puuttuu kokonaan kylmäboxi, ei vaan toimi. Mutta suihku auttoi kummasti, rannassa pieni mutta toimiva kahvila jonka terassilla saatiin virkistävät oluet ja sämpylät, eikä isäntä ottanut maksua vaan toivotti tervetulleeksi Nazareen, kaikki tuntuu mukavalta vaikka maa keikkuu melkoisesti minun jalkojen alla, mutta vene ei keiku ja tiedossa on kunnon yö unet.