Etusivu‎ > ‎Annen päiväkirja‎ > ‎

Espanja - Ranska

Biskaja 13-17-08.2008

13.7 Kohti Biskajaa klo 9:20 aika leppoisan näköisessä kelissä. Els ja Henk vähän ennen meitä kohti etelää, mukavia ihmisiä, toivottavasti joskus jossain kohdataan vielä. Kaksi tuntia koneella ulos melkoisia maininkeja vasten jonka jälkeen purjeet ylös ja moottorin avustamana muutama tunti. Sitten noin kolme tuntia purjeilla 6-7 solmun vauhtia, aallot on aika isoja. Englantilainen vene kulki pitkään aika lähellä, välillä siitä näkyi vain maston huippu aaltojen takaa, lopulta se jäi meidän perään ja hävisi näkyvistä. Delffiinit vieraili useaan kertaan. Klo 21:00 purjeilla mukavaa 4.6-5.2 solmua on edetty 54.1 mailia eli ihan mukavasti. Biskajan toiselle puolelle reitti pisteeseen matkaa 312 mailia, on siinä vielä menemistä.

14.08 Ensimmäinen vrk 117 mailia. Yö meni hyvää vauhtia edetessä, alku yöstä täysikuu valaisi merta. Heikin vahdin aikana muutama troolari ja yksi rahtilaiva. Minun vahdin aikana (02-05) ei yhtään alusta ja kuu meni pilveen, oli kyllä säkki pimeää jonkunaikaa. Kaiki hyvin tähän menessä. Aamulla pienen sadekuuron mukanaan tuoman tuulen ansiosta mentiin 8 solmua.
Iltapäivästä sitten alkoikin kunnon hässäkkä mikä päättyi yöllä siihen, että kone seis, purjeet alas ja ajelehtimaan. Tuuli oli kova ja aalokko sen mukainen. Jotenkuten torkuttiin ja tähysteltiin luukusta kunnes alkoi tulla valoisaa joskus seitsemän aikaan ja tuulikin oli lopulta rauhoittunut. Ajelehtimis suunta ei ollut kovin huono, vuorokausi matka kuitenkin 89 mailia.
15.08 Pitää näköjään myrskytä kunnolla, että osaa nauttia tälläisestä päivästä. Kello on noin 15:00 ja tuuli koko päivän sivulta ja tasainen, aallokko myös inhimillistä ja tasaista. Vene kulkee yli kuutta solmua kuin sukkasillaan. Toivottavasti jatkuu pitkään!!
Kello 16:30 tuuli kääntyi enemmän taakse ja Heikki laski ison kun se kampesi hiukan liian ylös meitä, pelkällä keulalla vauhti pysyy hyvänä. Kymmenen aikaan skoolattiin lasillisella viiniä viimeiselle yölle Biskajalla ja minä kävin nukkumaan tarkoituksena yhdeltä aloittaa kolmen tunnin vahti vuoro. Puolenyön aikaan alkoi taas kauhea myräkkä ja Heikki pani luukut kiinni ja tuli vesisateesta sisään, ei nähnyt mitään, pieni keulalappu vei jotenkuten oikeaan suuntaan. Aamuyöstä saavuttiin rajalle jossa meri mataloituu aika jyrkästi ja valtavat aallot piti meidät sisällä aina klo 13:00 seuraavaan päivään. Sen jälkeen helpotti senverran että päästiin kunnolla purjehtimaan. Myrsky Biskajalla on koettu ja päätetty ettei ikinä enää sinne (ainankaan tollasessa kelissä!!).  Vuorokausi matka kuitenkin 111 mailia. Iltapäivällä klo 14:00 trippi mittarissa edetty 350 mailia. Koko iltapäivän pelkällä keula purjeella mukavaa noin kuuden solmun vauhtia. Biskaja on ylitetty ja vielä on päästävä Ranskan Cherbourgiin. Heikki bongasi hain ihan veneen vieressä. Minun luottamukseni veneen kestävyyteen on kasvannut melkoisesti.
17.08 Yöllä kuu valaisi ja meno mukavan rauhallista. Aamupäivällä kokonaismatka 452 mailia. Aikamoinen vastavirta hidastaa menoa, loki näyttää että edetään n. kuutta solmua ja navigaattori neljää solmua. Ilma aurinkoinen ja tuuli myötäinen. Myötävirta alkoi n.17:00 ja matka alkoi joutua. Sitten hyvää menoa aina klo 23, sen jälkeen vastavirtaan koko yö. Pimeä ja sateinen yö ja allokko aika iso.
18.08 Yksitoista mailia enne Cherbourgia hirmuinen loppukiri myötävirta, keulapurje ja moottori apuna vauhti 9.5-10.4 solmua. Puskemisen jälkeen, ennen vastavirran alkamista, päästiin kiinnittymään ns. odotuslaituriin josta ei ole yhteyttä maihin, tuuli kova. Käytiin kumiveneen kanssa rannalla kaupassa jotta saatiin kunnon ruokaa pitkästä aikaa.

18.8.2008

Odotellaan yhteyslaiturissa tuulen heikkenemistä että voitaisiin mennä kunnon laituriin. Englantilais vene edessä ja saksalainen takana. Menin illalla nukkumaan klo 21:00 ja heräsin aamulla klo 9:00, enpä muista nukkuneeni noin hyvin, muutaman kerran heräsin mutta nukahdin heti uudestaan, Biskaja uuvutti totaalisesti, hyvää teki. Iltapäivästä päästiin laituri paikalle ja hyvälle, heti ensimmäinen paikka, lyhyt kävely satama palveluihin. Pesin ja kuivasin (kone) pyylit ja Heikki kävi ostoksilla. Vettä satoi jonkin aikaa. Kaupunki on tutun oloinen harmaa ja väritön kuin ainankin euroopassa kuuluu, kauniit valkoiseksi rapatut talot on jäänyt taakse. Vuorovesi vaihtelu on melkoista useita metrejä, kuvista näkee kun ne on otettu samasta paiksasta ylhäältä ja alhaalta.

19-20.08.2008

Sataa ja paistaa vuorotellen. Kaupungilla kävelyä ja yleistä oleskelua. Iso kunnollinen super market kävelymatkan päässä, ostettiin kunnon kauppakassi isoilla kumirenkailla, (10 eur). Hintataso on nyt sitten muuttunut Suomen tasolle.
20.08 Ensimmäiset suomalaiset tuli koputtamaan veneen kylkeen iltapäivällä, Tero ja Anne Väli-Mattila Turusta, istuivat juttelemassa yhden oluen verran ja kutsuivat meidät iltaa istumaan heidän veneelle. No mentiin tietysti ja venehän oli iso hieno katamaraani. Ilta vierähti nopeasti yli puolen yön, kerrottiin kokemuksistamme. Tero ja Anne on matkalla Karibialle talveksi. Syötiin ja juotiin hyvin. Mukavia ihmisiä.

21-22.08.2008

Ensimmäinen ja samalla viimeinen aurinkoinen päivä Cherbourgissa. Lähdettiin merelle kohti Englannin kanaalia n.klo 17, alku näyttää taas hyvältä! Satamasta ulos lähdettäessä on valtava allonmurtaja jossa kummallisia rakennelmia, kuin linnoituksia.  Kello 20:15 edelleen hyvältä tuntuu, edetty 13 mailia, vähän vielä virta tökkii vastaan. Koko yön myötävirtaan kylläkin moottorilla kun oli esimmäinen bläkä yö. Täältä muuttuu myös mainingit joten meno on rauhallista.

22.08 Puolenpäivän aikaan purjeet ylös ja vauhtia riitti, mielyttävää menoa sivutuulessa ilman suuria aaltoja. Täydellinen purjehdus päivä kun saatiin aurinkokin iltapäivästä. Muutamia laivojakin jo näkynyt.
Pimeän tullessa tultiin kanaalin kapeimpaan kohtaan jossa Englanti näkyi vasemmalla. Ja sitten alkoi vastustus, tuuli vastaan, kova vastavirta ja vielä laivojen aallot, vauhti melkein pysähtyi. Minä nukuin muutaman tunnin ja kun tulin ulos takana näkyi sama poiju joka siinä oli nukkumaan mennessä enkä ensin ymmärtänyt mistä on kyse, on virroilla mahtava voima. Heikki joutui ajamaan koko yön. Kun aamu alkoi sarastaa niin edessäpäin ei näyttänyt kovin hyvältä ja oli taas helppo päätös poiketa vieressä olevaan Calaisin satamaan. Sataman suulla saimme odotella noin kuusi tuntia veden nousua ja sulun aukaisua. Taas laituriin pääsy virran vuoksi vaikeaa. Tämäkin on mukavan näköinen pieni kaupunki, Mia on ollut täällä Helenalla joskus kymmenen vuotta sitten.

23-24.08

Onneksi ollaan turvallisesti laiturissa kiinni, ilma on tuulinen ja sateinen. Kaupunki on melkein vieressä joten on käyty siellä useamman kerran.Lähellä satamaa on allas jossa laskuveden aikana huollettiin veneen pohjaa, on se melkoinen tuo vuorovesi. Sanja lomailee juuri Lontoossa ja on tovoa saada tyttö käymään kanaalin tällä puolella.
Seitsemän aikaan Sanja tuli iloisena kuten aina. Oltiin Heikin kanssa lautalla vastassa. Käytiin syömässä ja istuttiin tuulista iltaa veneessä kuulumisia vaihtaen, katseltiin koneelta matka kuvia. Ilta vierähti yht äkkiä yhteen ja minun piti komentaa porukka nukkumaan kun aamulla on aikainen herätys n. 7:00.
26.08 Kaikki virkeänä hereille seitsemän aikaan. Alon keittelemään vettä ja kananmunia kun kaasu loppui. Onneksi on mikro jotta saatiin vettä kahviin teehen ja kaakaoon. Aamu hommien jälkeen Sanja lähti satamaan katsomaan itselleen lauttaa kanaalin yli joka lähti sitten tunnin päästä ja kerkesi vielä seikkailemaan kaupungilla. Oli virkistävää tavata tuo miniä. Me lähdimme eteenpäin kohti Hollantia, sillan jälkeen jouduimme vielä odottelemaan merelle pääsyä tunnin ajan laivojen takia liikenne valo punaisella. Meri on mukavan oloinen, tuuli takaa ja vauhti n.kuusi solmua.