Etusivu‎ > ‎Annen päiväkirja‎ > ‎

Portugal - Espanja

24-28.7.2008 Nazare

Toistaiseksi mukavin paikka. Satamassa oleva pikku baari-kauppa osottautui aika hyvin varustetuksi, melkein kaikkea löytyi ja isäntä tosi avulias. Itse satamakapteeni oli tyylikäs Britti. Satamassa oli paljon kulkukoiria jotka piti välillä aikamoista rähinää. Kalasatamassa oli melkoinen meno koko yön paitsi viikonloppuna.
Käytiin pari kertaa keskustassa, kerran kävellen ja tosen kerran bussilla. Kaupunki on ihana pienine putikkeineen ja kapeine katuineen, ihmiset iloisia ja ystävällisiä, ja hinnat meille tosi edullisia, litra viiniä 0.70euroa. Kilometri kaupalla upeata hiekkarantaa ja paljon ihmisiä, taitaa olla loma kausi.
Oli ostettava reppu supermarketissa käyntiä varten, se oli taas aika kaukana keskustasta. Aurinkoa ja lämmintä riitti joka päivälle. Kaukana ollaan kotoa ja Juuson häät jää kyllä meiltä väliin.

28-30.7.2008

Pois mukavasta Nazaresta ja taas tarkoituksena päästä La Corunaan. Aika pian selvisi, että taas sama höykytys alkoi. Vastatuulta ja uutena kiusana kalaverkot joita riitti väisteltäväksi tosi pitkälle ulos. Kyllähän niitä valoisassa väistelee mutta pimeän ajaksi piti ajaa tosi ulos syville vesille. Siellä sitten edettiin koko yö kalastajaveneiden valoja ihmetellessä. Aamun valjetessa kurssi hiukan parani ja pääsimme yhdellä halssilla illan jo hämärtyessä Porton Leixoesiin, siis edelleen Portugalissa. Kamalasti kontteja aivan satamaan menon suulla ja isoja aluksia. Mentiin heti kiinityksen jälkeen vielä rutuvaatteissa rannalta hakemaan pientä purtavaa. Lukossa olevalla portilla oli paikallinen mies joka kyseli ensin veneestä, tunsi suomalaisen Balticin ja ohjasi meidät paikallisen pursiseutan ravintolaan sisälle saakka. Satiin ruokaa ja juomaa valkoisella pöytäliinalla katetulla pöydällä purjehdus haalarit päällä. Pois lähtiessämme lähti tarjoilija alas meitä saattamaan ja pyysi vartijaa aukaisemaan meille laiturin lukitun portin, täydellistä palvelua.
Hyvin nukutun yön jälkeen pääsimme kirjottautumaa sisään satamaan ja saimme oman avaimen. Reppu selkään ja kaupungille. Taas pitkä hikinen ranta katu josta ei selvitty ilman yhtä pysähdystä. Terassilla oluet ja paikalliseen super mergaidoon ostoksille, olikin hyvin varustettu kauppa. Hinnat jonkun verran korkeammat kuin Nazaressa, mutta ei paha vieläkään.
Heikki laittoi veneessä pastaa ja valmista lihapullakastiketta, hyvältä maistui. Yleistä lekottelua koko ilta ja ajossa nukkumaan, aikaisin aamusta tarkoitus lähteä liikkeelle. Viereen tuli keski ikäinen ruotsalainen mies omatekemällä veneellä. Teki matkaa yksin.
Heräsin vähän jälkeen kuuden ja todettiin, että ei kannata lähteä vettä satoi ja tuuli melko kova. Jatkettiin nukkumista yhdeksään ja tilanne samanlainen, siis yksi ylimääräinen päivä täällä. Heikki kävi kaupungilla ostamassa työkalun keulapurjeen kääntämistä varten.

1-3.8.2008

Aamusta klo 6:30 eteenpäin vähän lähemmäs kotia vaikka tuuli edelleen vastainen mutta aika heikko. Taas väisteltiin kalaverkkoja, muutama purjevene matkalla kohti etelää mukavassa myötätuulessa, kyllä meillä on ihan väärä suunta. Koko päivän yhteensä 14 tuntia moottorilla 4.5-5 solmua. Illalla kahdeksan aikaan aika villin näköinen sisään meno väylä Bayonan satamaan. Väylällä suuria kiviä ja mainingit melkoiset. satamasta vastaan tuli nuori espanjalainen mies kumiveneellä ja ohjasi meidät hyvälle laituripaikalle (olemme Espanjassa!). Lämmitettiin pizza (mikro on osoittautunut käteväksi kapineeksi) ja juotiin pari lasillista viiniä ja uni maittoi. Paikka vaikuttaa mukavalta.
2.8 Juuson häät ja me ollaan näin kaukana kotoa. Jorma soitteli häistä ja sain jutella tuoreen aviomiehen kanssa. istuttiin iltaa mukalla terassilla ja syötiin taas hyvää pizzaa. Vanhempi herrasmies viihdytti asiakkaita kitran soitolla. Hellettä riittää.
Vielä yksi lekottelu päivä Bayonassa. Ostettiin satamassa olevasta hyvin varustetusta venetarvikeliikkeestä kumivene.

04.08.2008

Aamusta kaupassakäynnin jälkeen liikkeelle tarkoituksena jatkaa aina Biskajan yli. Aika pian selvisi, että tuossa on taas hankala päivä, tuuli suoraan vastaan ja kummallinen ristiaallokko joka vei vauhdin kokonaan. 2-3 solmun vauhtia moottorilla ryskittiin noin kolme tuntia kunnes kone rupesi hälyttämään eikä Heikki heti löytänyt syytä joten päätös palata Bayonaan oli melkoisen helppo. Pienellä keula lapulla hyvää kyytiä takaisin sinne mistä oli lähdetty. Paikka vaihtui lähemmäksi satama konttoria. Syötiin patonkia, juustoja, oliiveita ja juotiin halpaa viiniä. Ihanan rauhallinen ilta.

05.08.2008

Heikki korjaili moottoria tai oikeastaan kiristi laturin hihnan ja lisäsi öljyä, tiivisti kattoluukut kun niistä tuli vettä sisään. Muuten lököttelyä auringossa. Heikki osti uudet kiikarit, hyvät. Paljon ranskalaisia vanhempia pariskuntia ympärillä. Illemmalla tuli iso Swan vene samaan laituriin ja kapteeni tunnisti meidän Balticin, hänellä oli aikaisemmin ollut samallainen. Vastapäätä oli nuori perhe Irlannista, kolme lasta, kippari tunnisti myös Baltickin nopeaksi ja vahvaksi veneeksi. Kai se on uskottava että meillä on hyvä vene.

06.08.2008

Aamusta taas pois mukavasta Bayonasta nyt saarten välistä oikaisten. Yhden saaren rannassa mukavan näköinen biitsi jossa veneitä ankkurissa ja pitkin rantaa valtavasti telttoja. Sinne olisi menty jos ei olisi kiire eteen päin. Parin tunnin moottorilla ajon jälkeen päästiin purjeilla hyvää kyytiä. Joskus ennen sumua tuli vastaan ensimmäinen suomalainen purjevene seuran lippu perässä liehumassa, voi sitä vilkutuksen riemua ja mekin vaihdettiin KVP:n lippu salkoon. Sitten alkoikin aika villi meno kovassa sumussa. Muutaman kerran kuului moottorin ääni ja jännitettiin mistä joku tulee, aika läheltä ohi meni pari kalastusalusta. Onneksi navigaattori pelasi ja sumusta löytyi määrä satama Portosin aika tarkasti. Ensin päätylaituriin josta satama-poika ohjasi meidät hyvälle paikalle. Mukavan näköinen paikka pursiseuran ravintola terasseineen aivan laitureitten päässä. Paljon aktiivista junnu purjehdus toimintaa. Pieni kylä mutta kaikki tarpeellinen löytyy, piäniä "kioski kauppoja" löytyy. Tykin kuulat paukkuu aamuin illoin ja kirkon kellot kumajaa ilmaan mitään järkevää aika taulua.

07-08.2008

Yleistä lekottelua mukavassa seurassa, vasemmalla pariskunta Southamtonista menossa jonnekkin etelään 5-6 vuodeksi tai niin pikälle kun rahat riittää, oikealla pariskunta Hollannista menossa Välimerelle. Kyllä on mukavan leppoisaa olemista. Kahden viikon päästä vaan loma loppuu eikä kyllä päästä Suomeen siihen mennessä, lennän sitten jostain viikoksi töihin ja takaisin viemään venettä kohti kotia.
Viimeisenä iltana Portosinissa alkoi tuulla aika kovin pohjoisesta, siis sieltä mihin pitäisi aamulla lähteä.

09.08.2008

Aamulla kuitenkin mukavassa myötätuulessa pois Portosinista, olisipa meno aina näin leppoisaa. Sitten meininki alkoi taas parintunnin lepposan menon jälkeen, vastatuuleen luovimista ja tuuli yltyi välillä 13m/s ja aallokko ja vauhti sen mukaista. Heikki joutui reivaamaan isoa ja vetämään keula purjeen ihan pienelle. Lopetettiin rytkiminen kun kartasta löytyi ankkuri paikka pienen kylän uimarannan edustalata. Tuuli oli vielä rannassakin kovaa ja Heikillä oli ankkurin laskussa vaikeuksia. Matkaa kertyi vain ~20mailia. Nukuttiin kuitenkin hyvin ja tuuli rauhoittui yöllä.

10-12.08.2008

Heikki heräsi kahdeksalta ja tahtoi lähteä ohittamaan Finnesterin niemeä jo ennen aamiaista. Yhtään ei tuullut, mutta sumu taas aika sakea. Kalastaja veneitä sumussa useita.
Moottorilla ~25 mailia ja päästiin Ria de Camarinasin kylän satamaan, pursiseuran laituri jossa vieras paikkoja. Taas hollantilaisia ja ranskalaisia veneitä, vieressä norjalainen nuori perhe Oslosta menossa Karibialle ovat varmaan sapattivapaalla, mukana kaksi kouluikäistä tyttöä. Illalla istuttiin pursiseuran terassilla ja samaan pöytään tuli hollantilaiset Els ja Henk, olivat olleet täällä ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta sitten, seilaavat vaan ympäriinsä ja viettävät sydäntalven kotona Hollannissa, siihen meidänkin täytyy pyrkiä. Mukavan rauhallinen yö, aika kosteeta kun aurinko ei pääse paistamaan pilvien takaa. Veneissä pyykit tuulessa läpsyttelee vaan ei kuivu.
Heikki puuhastelee koko ajan kannella jotain, minä osaan löhöillä lukea ja syödä herkkuja. Puolilta päivin tuuli yltyi aika kovaksi ja olin onnellinen että ollaan turvallisesti laiturissa kiinni. Heikki pääsi netin kautta maksamaan muhkean puhelinlaskun. Kello on 14:30, kyllä taitaa olla kauhea keli merellä kun pienen ajan sisällä tuli kuusi venettä aallonmurtajan suojaan ankkuriin kun laituriin ei enää mahdu. Iso ranskalainen vene ajautui vauhdissa kahden laiturin väliin ja kun vapaata paikkaa ei ollut alkoi kauhea hässäkkä kun tuuli painoi sen poikittain laiturissa kiinni olevien veneitten päälle. Kolmen veneen ihmiset apujoukkojen kanssa työnsi sitä täysillä pois, sitten yhdestä veneestä mies lähti kumiveneellä viemään yhteen sidottuja köysiä viereiselle laiturille ja sieltä vetämällä parikymmentä ihmistä sai sen vedettyä laituriin. Tuuli puhalsi todella kovaa oli jopa vaikeata pysyä pystyssä, meidän mittari näytti 15-16m/s.
Hollantilaisten kanssa istuttiin taas iltaa ja Henk toi myöhemmin vielä Heikille merikortit Hollannin kanavista.
12.8.2008. Lekottelua aina pitkään ilta päivään. Heikki tosin taas puuhastelee jotain. Neljän aikaan lähdettiin käymään kaupassa ja todettiin että on taas kerran siesta ja kauppa aukesi uudestaan 17:30. Käveltiin ja katseltiin paikkoja ja istuttiin terassilla. Aika lämmin päivä, pari kertaa satoi vähän aikaa. Päästiin kauppaan ja veneellä syötiin mikro pizzaa ja ajoissa nukkumaan (~22:00) aamulla Biskajalle!!!